S-ryhmän logistiikkakeskuksen viimeisten vaiheiden urakkasopimukset allekirjoitettiin

Skanska, Lemminkäinen ja SOK ovat allekirjoittaneet S-ryhmän Sipoon Bastukärrissä sijaitsevan uuden päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksen kolmen viimeisen vaiheen urakkasopimukset. Skanskan ja Lemminkäisen muodostama työyhteenliittymä Freeway rakentaa logistiikkakeskuksen, joka otetaan kokonaisuudessaan käyttöön vuonna 2018.

Logistiikkakeskuksen 3., 4. ja 5. vaiheista solmittujen urakkasopimusten yhteenlaskettu arvo on noin 148 miljoonaa euroa. Tästä Skanskan osuus on noin 74 miljoonaa euroa. Hankkeen 3. ja 4. vaihe kattavat päivittäistavaroiden kylmävarastot ja 5. vaihe pakkasvaraston.

”Uusi logistiikkakeskus on hyvin merkittävä S-ryhmän päivittäistavarakaupalle, sillä keskus on teknologialtaan ja it-ratkaisuiltaan Euroopan moderneimpia. Uudet ratkaisut parantavat päivittäistavarakaupan tehokkuuttamme ja hintakilpailukykyämme yhä kansainvälisemmillä markkinoilla. Samalla ne myös keventävät logistiikka-alan työtehtäviä ja edistävät työhyvinvointia”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto kertoo.

Keskus on myös hyvin ympäristötehokas. Se hyödyntää suuressa mittakaavassa maalämpöä lämmitys- ja jäähdytysenergiana. Logistiikkakeskukselle haetaan BREEAM-ympäristöluokitusta.

”Projektin kaksi ensimmäistä vaihetta ovat edenneet suunnitelmien mukaan. Näissä vaiheissa runkoasennukset ja vesikatot ovat lähes valmiit, ja seuraavaksi jatkamme rakennuksen sisävaiheen töillä”, kertoo aluejohtaja Vesa Tähti Skanskan Etelä-Suomen toimitilarakentamisyksiköstä.

Logistiikkakeskus on tällä hetkellä yksi suurimmista rakennusprojekteista Suomessa. Sen pinta-alaksi tulee noin 189 000 bruttoneliömetriä ja tilavuudeksi noin 3 400 000 kuutiometriä. Kun työmaan kiertää ympäri, matkaa kertyy noin kaksi kilometriä. ”Vastaavalla työnjohdolla on käytössä autoja työmaalla liikkumista varten, sillä käveleminen veisi yksinkertaisesti liian kauan aikaa”, sanoo Tähti.

Työmaan miesvahvuus vaihtelee, mutta enimmillään se on noin 500 henkilöä. Lisäksi logistiikan automaatiojärjestelmää rakentaa 200 henkilöä. ”Kaiken kaikkiaan projekti luo työtä suoraan ja epäsuorasti arviolta noin 4 500 miestyövuotta koko suunnittelu- ja rakennusvaiheen aikana”, jatkaa Tähti.

Bastukärrin logistiikkakeskuksen rakentaminen alkoi kesäkuussa 2013. Skanska ja Lemminkäinen osallistuvat työyhteenliittymä Freewayhin tasaosuuksilla.

Lue lisää

Katso kaikki