Ramboll-konsernilla vahva tulos ja vankka tilauskanta

Suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Rambollin positiivinen tuloskehitys jatkui vuonna 2017.

Parantunut kannattavuus ja liikevaihdon kasvu siivittivät Ramboll-konsernin erinomaiseen tulokseen. Yhtiön kaikilla liiketoiminta-alueilla on vahva tilauskanta, minkä ansiosta Rambollilla on hyvät edellytykset kasvuun myös jatkossa.

Konsernin liikevaihto kasvoi 1 443,6 miljoonaan euroon (2016: 1423,9) ja suhteellinen kannattavuus (EBITA-%) nousi 5,8 (5,7) prosenttiin. Yhtiön orgaaninen kasvu oli 2,8 (0,4) prosenttia. Suomessa Rambollin liikevaihto kasvoi 206,8 miljoonaan euroon.

”Päättynyt vuosi oli Rambollille menestyksekäs. Kaikkien liiketoimintayksiköiden tulos oli positiivinen, ja useimmilla liiketoiminta-alueillamme myös operatiivinen tulos parani”, sanoo Rambollin toimitusjohtaja Jens-Peter Saul.

”Erityisen hyvin onnistuimme Yhdysvalloissa ja Pohjoismaissa. Ruotsissa ja Suomessa saavutimme kaikkien aikojen parhaan tuloksen.”

Lähi-idän ja Aasian liiketoimintayksiköt onnistuivat kuluneen vuoden aikana kääntämään liiketoimintansa voitolliseksi ja tuottavuus on kehittymässä samalle tasolle konsernin muiden yksikköjen kanssa. Energia-toimialan tulos vastasi odotuksia, mutta ei ole aivan yhtä vahva kuin aiempina vuosina.

Öljy ja kaasu -toimialan tulos oli hyvä edelleen haasteellisilla markkinoilla. Toimenpiteillä, joihin Ramboll ryhtyi öljy- ja kaasumarkkinan syöksyn jälkeen vuosina 2015-2016 on ollut positiivinen vaikutus, joten öljy- ja kaasuliiketoiminta on jälleen eräs yrityksen kannattavampia yksiköitä.

”Tilauskantamme kasvoi 17 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Tilauskannan kehittymisen ja vuoden 2017 hyvän tuloksen ansiosta odotamme vahvaa orgaanista kasvua myös tänä vuonna”, Saul sanoo.

”Hinnoittelupaineista huolimatta teimme Suomessa poikkeuksellisen hyvän tuloksen. Operatiivinen tehokkuutemme oli korkea ja tulosparannusta voimisti viime vuonna myyty laboratorio- ja mittauspalveluita tuottava Ramboll Analytics -liiketoiminta”, Ramboll Finlandin toimitusjohtaja Kari Onniselkä sanoo.

”Suunnittelu- ja konsultointiala on kasvanut usean vuoden ajan voimakkaasti. Ramboll on tällä hetkellä eri puolilla Suomea mukana yli 10 000 projektissa. Uskon vahvan kehityksen jatkuvan kotimaassamme kuluvanakin vuonna.”

Hyvän tuloskehityksen ansiosta Ramboll pystyy keskittymään kasvuun ja investoimaan uusiin palveluihin ja digitalisaatioon, jotka ovat yhtiön viime vuonna käynnistyneen nelivuotisen Winning Together -strategian ytimessä. Suomessa Rambollilla on käynnissä 15 digihanketta, joista viimeisimpänä lanseerattiin kiinteistön johtamiseen tarkoitettu Ramboll Circle -palvelualusta.

Rambollissa on konseptoitu ja kehitetty useita kansainvälisiä palvelukokonaisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseksi ja erikoisosaamisen tuomiseksi lähelle asiakkaita. Korkea rakentaminen, suuret siltahankkeet sekä älykäs liikkuminen ovat esimerkkejä palveluista, joissa yhtiöllä on huippuluokan kansainvälistä ja paikallista osaamista.

”Saamme vahvuutemme parhaiten asiakkaidemme hyödyksi jakamalla parasta osaamista maiden ja liiketoimintojen välillä. Kansainväliset palvelukokonaisuudet ovat kasvumme moottori, ja olen iloinen, että ne ovat lähteneet hyvin liikkeelle”, Saul sanoo.

Jätä kommentti

*

*