Peter Vesterbacka rakennuttaa tunnelin Tallinnaan

Peliyhtiö Rovion menestykseen luotsannut digialan innovaattori Peter Vesterbacka osoitti KIRA-foorumissa, että suuret linjat ovat paitsi näyttäviä, myös täysin mahdollisia. Vaikka viimeaikaisesta uutisoinnista voisi muuta päätellä, tunneleiden rakentaminen ole juttu eikä mikään, kun kunnianhimo on kohdillaan.

”Aion muutaman kaverini kanssa rakennuttaa Helsinki–Tallinna-tunnelin. 15 miljardin euron rahoituksen olen järjestämässä Kiinasta”, Vesterbacka kertoi.

Vesterbacka kertoi viime kesänä opiskelleensa kiinaa kahdeksan viikkoa ja pystyvänsä nyt lyhyesti esittelemään kiinaksi paitsi peli- ja koulutusinnovaatioita myös tunnelinrakennushankkeita kiinalaisille investoreille. Kiinnostus on kuulemma valtava ja Vesterbacka on varma, että saa rahoituksen järjestymään.

Sadan kilometrin tunneli veisi Vesterbackan mukaan suoraan Tallinnasta Helsinki-Vantaalle. Rakentaminen voisi alkaa 2018–2019.

Rakentamisen sivutuotteena Espoon Otaniemen edustalle synnytettäisiin neliökilometrin kokoinen erityisesti aasialaisille turisteille suunnattu viihdesaari, ”Pohjois-Euroopan Macao”.

”Kiinalaisten rahoittajien ainoana murheena on, riittääkö Helsinki-Vantaan kapasiteetti kaikille matkailijoille”, Vesterbacka hehkutti.

Hän kannusti kiinteistö- ja rakentamisalaa rohkeuteen muutosten tekemisessä.

”Voimme olla maailman parhaita missä vaan – kyse on vain siitä, että lähdetään tekemään. Meidän dna:ssamme ei ole mitään, mikä tekisi meistä huonompia kuin vaikka ruotsalaiset tai hollantilaiset.”

 

Tarve uudelle ajattelulle koko alalla

Kaupungistuminen, yhteisöllisyys ja digitalisaatio asettavat myös kiinteistö- ja rakentamisalan uudenlaisten kysymysten eteen. Teemoja pohdittiin kiinteistö- ja rakentamisalan vuosittaisessa seminaarissa, KIRA-foorumissa 22.11.2016 Finlandia-talolla. Ratkaisuina tarjottiin entistä asiakaslähtöisempää ajattelua ja palvelumuotoilua.

KIRA-foorumi kokosi yli 600 alan asiantuntijaa ja vaikuttajaa pohtimaan palvelevaa kaupunkia, kaupunkiseutujen yhteistyön mahdollisuuksia, digitalisaatiota sekä muotoilun hyödyntämistä julkisten palvelujen suunnittelussa. Tapahtuman järjesti neljästätoista kiinteistö- ja rakentamisalan yhteisöstä muodostuva Kiinteistö- ja rakentamisfoorumi.

KIRA-neuvottelukunnan puheenjohtaja Vesa Immonen korosti tarvetta ajattelutavan muutokselle koko alalla: ”Päivän pääteema, palveleva kaupunki, viittaa siihen, että meidän on kiinteistö- ja rakentamisalalla muutettava ajatteluamme. Sisältöjen merkitys ja tarpeita vastaavien palvelukokonaisuuksien tarjoaminen korostuvat. Emme enää suunnittele, rakenna ja myy vain seiniä, putkia tai katuja. Meille rakennetun ympäristön tuottajille on tärkeää, että ymmärrämme asiakkaidemme tarpeet ja, että voimme aidosti tarjota sitä, mitä asiakkaat haluavat.”

 

Kommentit

    25.11.2016 10:53

    Hanke on totaalista huuhaata. 2 x 85 (100) km maksaa paljon enemmän kuin kesällä avattu maailman pisin junatunneli Gotthard 2 x 57 km, joka maksoi 11 miljardia euroa ja, jonka rakentaminen kesti 16 vuotta.

Jätä kommentti

*

*