Kuva: Heikki Heikkonen
Oras Groupin toimitusjohtaja Kari Lehtinen kertoo Oraksen satsauksen tuotekehitykseen olevan merkittävä suhteessa yhtiön liikevaihtoon.

ISH 2019: Oras kujeilee konsepteilla

 

Oras Groupin tähtäin on pitkällä ja katse korkealla. Uudenlaiset, ennakkoluulottomat toiminnalliset sekä muotoilulliset konseptit osoittavat tulevaisuuden suuntaviivoja ja muuttavat kuvaamme niin keittiöstä kuin etenkin kylpyhuoneesta.

Muotoilun ja toiminnallisuuden ohessa veden käyttöön liittyy tunnelma, johon haetaan ratkaisuja digitaalisuudenkin keinoin. Oras siis panostaa innovointiin hyvin laajalla rintamalla, mutta mihin luovuus perustuu tai mistä se lähtee?

”Ensinnäkin mietimme tätä, mitä meillä jo nyt on tarjolla. Mehän olemme valmiina tulevaisuutta varten jo nyt. Rakentamamme tuotekonseptit vastaavat monelta osin tulevaisuuden ja huomisen haasteisiin”, kertoo Oras Groupin toimitusjohtaja Kari Lehtinen.

”Oras on aina satsannut tulevaisuuteen ja tuotekehityskustannukset muodostavat edelleen merkittävän osuuden kokonaisbudjetistamme. Minä näen, että se on satsaus joka maksaa itsensä takaisin.”

Lehtinen painottaa, että Oras on menneisyydessäkin investoinut vahvasti tuotekehitykseen. Kun katsoo, mitä Oraksella ja Hansalla on esillä messuilla, niin voidaan päätellä, että panokset eivät ainakaan vähene jatkossakaan.

”Tuotteet, joita esittelemme Innovation Centerissämme, ovat tietyllä tapaa tulevaisuuden visioitamme, mutta osa niistä varmaan realisoituu jo lähitulevaisuudessa. Samaan aikaan meillä on innovaatioputkessa paljon muitakin tuotteita, joita julkistamme piakkoin, mutta tietoisesti emme tuoneet niitä näille messuille.”

Suljettujen ovien takana piilotellaan vähän salassakin esiteltäviä innovaatioita. Ne ovat megatrendien viitoittamia asioita, jotka liittyvät ihmisille tärkeisiin asioihin, kuten terveyteen ja henkilökohtaisuuteen – ja kaikki nämä yhdistettynä digitaalisuuteen.

”Me haluamme toimia alalla eräänlaisena edessäjuoksijana ja katsoa, mitä tästä aiheesta löytyisi. Meillä ei vielä ole tarjottavana tähän liittyviä valmiita konsepteja – emmekä tietoisesti ole tuoneetkaan niitä tänne – mutta haluamme testata, miten tällaiset asiat herättävät ihmisiä. Palautteen perusteella rupeamme myöhemmin miettimään, miten saamamme palauteja niihin liittyvät innovaatiot konkretisoidaan”, Lehtinen kertoo.

Lehtinen korostaa, että maakohtaiset kulttuuriset erot pitää ottaa huomioon, mutta megatrendit vaikuttavat kaikkialla samansuuntaisesti. Myös toiminnallisuudet harmonisoituvat ajan kanssa.

”Lähtökohtanamme on toimia entistä enemmän Oras Groupina ja vähentää tulevaisuudessa maakohtaisia eroavaisuuksia.


 

Janne Rautavuori esittelee uusia teknologioita Kai Puustiselle. 

Ammattilaisten kaverina

”Suomessa ja muissa Pohjoismaissa ja Itä-Euroopassa toimimme Oras-nimellä ja Keski-Euroopassa ja muualla maailmassa Hansa-nimellä. Valmistamme tehtaissa vielä erilaisia tuotteita, koska tuoteportfolion integrointi kestää kauan. Aina kun meille tulee uusi tuote, tuomme sen molemmille brändeille”, kertoo Oras Groupin teknologiajohtaja Janne Rautavuori.

”Strategiamme on hakea kaikissa paikoissa synergiaa, mutta asiakasrajapinnassa meillä on maantieteellinen jako brändien kesken. Muuten tuotteet ovat käytännössä samat, toki Hansan vanhemmassa mallistossa on erilaisia asennusvaihtoehtoja ja tuoteperheissämme on erilaisia tuotevariantteja, mitä myydään vain esimerkiksi Saksassa ja sitten toisinpäin sellaisia, mitä myymme vain Suomessa.”

”Sekä täällä Keski-Euroopassa että Suomessa olemme ammattilaisten kavereita. Täällä sanomme Installatörliebe. Sen takia satsaamme paljon yhteistyöhön ja ISH:ssa lanseeraamme muun muassa uuden mobiilisovelluksen: Hansa appin.”

Sovelluksesta löytyvät tuoteluettelot, palvelunumerot, varaosat ja asennusohjeet. Siellä on myös konfiguraattori, jos hakee tiettyä hanatyyppiä tai sen ominaisuuksia. Myöhemmin sovellus otetaan käyttöön koko Oras Groupissa.

”Me haluamme tukea ammattilaiskenttää, ja sen vuoksi sovelluskin on otettu hyvin vastaan täällä Saksassa. Meidän täytyy tarjota kumppaneillemme jotakin lisäarvoa hanamallistomme ohessa. Yksi tällainen on tehdä heidän elämänsä helpommaksi.”

Rautavuori korostaa, että konsernin brändiin eivät kuulu pelkästään tuotteet, vaan siihen on ehdottomasti kuuluttava palvelu ja laatu. Se on myös asia, jolla Oras Group haluaa erottautua muista – kuluttajaa unohtamatta.

”Suomessa tarvitsemme vaativampia materiaaleja kuin Saksassa, esimerkiksi sinkinkadon kestävää messinkiä. Meillä on kaikki tuotteet vain sitä. Me teemme tuotteet laadultaan aina vaativimman speksin mukaan. Se on meille luonnollinen valinta eikä mikään ongelma”, Rautavuori kertoo.

Laatua ja konsepteja

Myös vuosituhannen vaihteessa käynnistetty ja pitkään jatkunut hedelmällinen yhteistyö suunnittelutoimisto Alessin kanssa jatkuu edelleen, Alessi Oraksena Suomessa ja Alessi Hansana Saksassa.

”Alessi-brändi on nyt tuotu Hansallekin viimeisen kahden vuoden kuluessa. Täällä vastaava brändituote oli aiemmin Hansa Edition.”

Rautavuori kertoo, että konserni on itseasiassa juuri luonut Alessin kanssa uuden innovatiivisen konseptiharjoituksen, jonka hedelminä esitellään ISH:ssakin viisi erilaista keittiöhanakonseptia – vain harvoille ja valiotuille kutsuvieraille. Pelkkä design ei kuitenkaan enää ratkaise, vaan tuotteiden pitää olla toiminnallisia.

Esimerkkinä Rautavuori näyttää lämpöterapiaa tarjoavan kylpyhuonehanan Oras Esteta Wellfitin. Siinä on valittavana kolme eri ohjelmaa, esimerkiksi urheilusuorituksen jälkeen voi valita palauttavan ohjelman, joka muuttaa veden lämpötilaa automaattisesti sykleissä kuumasta kylmään ja takaisin.

”Tätä olemme tutkineet paljon sekä lääkäreiden että urheilijoiden kanssa, ja sen positiiviseen vaikutukseen löytyy selviä faktoja. Esimerkiksi juoksulenkin jälkeen reisilihasten palautuminen nopeutuu tämän ansiosta.”

Kun on uutta teknologiaa, tuotteisiin saa uusia toimintoja. Tuotteessa on valmiina kolme erilaista ohjelmaa, mutta sovelluksen avulla siihen voi luoda uusia.

”Innovation Centerissä haluamme näyttää, millainen tulevaisuuden kylpyhuone voisi olla, ja mihin se muuttuu vähän pidemmällä tähtäimellä. Eri tilanteissa tarvitaan vettä eri tavalla, ja tässä näytetään niitä mahdollisuuksia virtaaman, suunnan ja vesisuihkun osalta.”

”Konsepteilla on tarkoitus osoittaa, että kaikki on mahdollista ja samalla keräämme tietoa, mikä ihmisiä aidosti kiinnostaa ja minkä he kokevat omakseen käyttöliittymää myöden. Wellfitistä seuraava juttu on tuoda mukaan valoa, tuoksuja, musiikkia
– ja luomaan näitä yhdistelemällä erilaisia tunnelmia ja tuntemuksia”, Rautavuori kertoo.

Jos aiemmin muuttujia olivat veden virtaama, lämpötila ja paine, ja nyt siihen yhdistetään valo, tuoksu ja musiikki, niin tunnelma muuttuu jo merkittävästi. Sen jälkeen on mietittävä, miten tämä tuotteistetaan.

”Lisäarvolla on aina lisähinta ja sille pitää löytää tasapaino, että siitä muodostuu liiketoimintaa. Se on yksi iso asia. Toinen iso asia on minun mielestäni se, että ammattilaisetkin näkevät, minkälainen kylpyhuone tai keittiö voisi olla kymmenen vuoden päästä.”

Rautavuori uskoo, että uusi teknologia ja konseptit muuttavat koko alan toimintaa. Nykyiset hanat edustavat tätä päivää, mutta samalla pitää valmistautua jo tulevaan. Tulevaisuudessa hanabisneskin muuttuu järjestelmä- ja systeemimyynniksi.

Teksti ja kuvat: Heikki Heikkonen

Jätä kommentti

*

*