Kaukolämpöyritykset parantavat asiakasviestintää
Energiateollisuuden ja kaukolämpöasiakkaiden yhteinen Reilu kaukolämpö -raati on valinnut vuosien 2015–2016 kehitysteemaksi paremman dialogin. Samalla on tiukennettu laatumerkin saamisen vähimmäisvaatimuksia.
Reilu kaukolämpö -laatumerkkijärjestelmässä mukana olevien yritysten aikomuksena on lähteä luomaan vuorovaikutteisempaa suhdetta yhdessä asiakkaiden kanssa, toteaa Energiateollisuuden asiantuntija Antti Kohopää.
Kaukolämpöyritysten ongelmaksi koetaan vaikeasti ymmärrettävä tai puutteellinen asiakasviestintä.
”Kritiikkiä esitetään esimerkiksi hinnoittelun epäselvyydestä ja huonosta ymmärrettävyydestä. On erityisen tärkeää olla luomassa yhteisiä pelisääntöjä alalle, sillä viime vuosina yli puolet uudesta rakennuskannasta on liittynyt kaukolämmön piiriin. Tämä kehitys näyttää olevan jatkuvaa”, sanoo Antti Kohopää.
Laatumerkin tavoitteena on viedä kaukolämpöalaa eteenpäin sekä viestiä asiakkaille ja viranomaisille kaukolämpöyritysten avoimuudesta ja kehityksestä. Vastikään uusituissa Reilu kaukolämpö -kriteereissä tarkastellaan muun muassa Energiateollisuuden suosittelemien sopimusehtojen toteutumista, älykkäisiin kaukolämpömittareihin perustuvien palveluiden syntymistä sekä asiakasviestinnän toimivuutta ja toimitushäiriöihin varautumista.
Reilu kaukolämpö -laatumerkkityössä ovat tällä hetkellä kiinteästi mukana Kiinteistöliitto, Isännöintiliitto, Kuluttajaliitto sekä Senaatti-kiinteistöt. Uusia toimijoita etsitään parhaillaan mukaan.
Lue lisää
Katso kaikki
Talteka selvitti: Julkisten tilojen kunto vaikuttaa joka kolmannen suomalaisen asuinpaikan valintaan

Sähkön siirtolaskutukseen valmistellaan muutoksia – Tehomaksu tasaamaan kulutusta
