Kansallisten LNG-terminaalien tukipäätösten käsittely etenee

Kansallinen tukiohjelma nesteytetyn maakaasun LNG-terminaalien rakentamiseksi Suomen rannikoille etenee. Työ- ja elinkeinoministeriö on viemässä vielä kesän aikana ensimmäiset tukipäätösesitykset yritystukineuvottelukuntaan ja valtioneuvoston raha-asiainvaliokuntaan.

Manga LNG Oy on jättänyt tukihakemuksen Tornioon sijoittuvasta terminaalista. Gasum LNG Oy ja Oy AGA Ab ovat jättäneet hakemukseen Poriin sijoittuvista terminaaleista. Näiden osalta ollaan etenemässä tukipäätösesityksiin. Lisäksi käsittelyssä on LNG Finland ry:n pienemmän mittakaavan kelluva terminaali Salon edustalla.

Ennakkoilmoituksen perusteella on myös alustavasti käsitelty Haminan Energia Oy:n suunnitteleman terminaalihankkeen tukea, jota koskevaa varsinaista hakemusta odotetaan kesäkuussa. Tukea on hakenut myös Containerships Ltd Oy raskasta liikennettä palvelevalle tankkausasemalle.

”Tukiohjelman tavoitteena on käynnistää LNG-terminaalien verkoston rakentaminen Suomeen. Tavoite toteutuu sitä paremmin, mitä useampia hankkeita saadaan liikkeelle mahdollisimman ripeästi. Tähän olemme nyt panostamassa”, elinkeinoministeri Jan Vapaavuori toteaa.

Terminaalien verkosto varmistaisi LNG:n saatavuuden eri puolilla rannikkoa. Samalla luodaan pohjaa yritysten nesteytetyn maakaasun käyttöön liittyviin laiva-, kalusto- ja muihin investointeihin.

Nesteytetyllä maakaasulla on tarkoitus korvata meriliikenteessä nykyisin käytettäviä muita fossiilisia polttoaineita. Sen avulla pystytään vähentämään hiilidioksidi- ja muita päästöjä Itämeren alueella sekä muun muassa ylittämään EU:n rikkidirektiivin vaatimukset ja varautumaan suunnitteilla olevan typpidirektiivin vaatimuksiin. Nesteytetty maakaasu vie myös huomattavasti vähemmän tilaa, joten sitä voidaan varastoida ja kuljettaa pitkiä matkoja esimerkiksi meri- ja maanteitse.

Terminaalit mahdollistavat maakaasun tuonnin myös kaasuverkon ulkopuolisille alueille. Tämä lisää energiahuollon monipuolisuutta ja toimitusvarmuutta. Niiden avulla voidaan myös lisätä kilpailua maakaasumarkkinoilla ja edistää polttoaineen hankinnan monipuolistamista.

Tukipäätösten valmistelussa on otettava huomioon tukiohjelman kansalliset tavoitteet ja tuen myöntämisen edellytykset sekä EU:n valtiontukisääntelyyn liittyvät rajoitukset. EU:n valtiontukisäätelyn vaatiman ilmoitusmenettelyn aloitettiin lokakuussa 2013. Alustavan arvion mukaan oikeudellista estettä tukien hyväksymiselle ei kuitenkaan olisi.

Kansalliset tukipäätökset voidaan tehdä ehdollisena jo ennen komission lopullista päätöstä. Kansallinen päätös on mahdollista tehdä, kun hanke on riittävän pitkällä. Tämä tarkoittaa muun muassa riittävän pitkälle vietyjä lupaprosesseja ja rahoitusneuvotteluita.

Lisäksi on erityisesti tarpeen saada varmuus hankkeen toteuttamisen kannalta riittävästä LNG:n kysynnästä. Alustavasti on arvioitu tukitasoksi 25–30 % hankkeen hyväksyttävistä kustannuksista. Hakemusten ja ennakkoilmoituksen perusteella käsittelyssä oleville tukiehdot täyttäville hankkeille tämä tarkoittaisi yhteensä noin 90 miljoonan euron tukea.

Lue lisää

Katso kaikki