Ispiroiva ISH – Suomi-terveiset Frankfurtista

Maaliskuussa Frankfurtissa järjestetyt ISH-messut keräsivät yhteen talotekniikka-alan toimijat esittelemään uusimpia innovaatioita ja ratkaisuja talotekniikan ja älykkään rakennusautomaation aloilta. 

ISH-messujen toimitusjohtaja Wolfgang Marzin summasi tapahtuman viimeisenä päivänä seuraavasti:

– ISH 2025 oli todella inspiroiva tapahtuma. Vierailijoista noin puolet oli Saksasta, ja toinen puolisko kansainvälisiä vieraita, eli tämä osuus on kasvussa. Alan markkinajohtajat tekivät paluun messuille, mikä vaikutti positiivisesti tunnelmaan. Vuodelle 2027 on jo uusia ideoita, hän sanoi.

Messut houkuttelivat Frankfurtiin yhteensä 163 157 vierailijaa ja 2 183 näytteilleasettajaa 54 eri maasta. Suomalaisia yrityksiä näytteilleasettajina oli mukana yhteensä 17. 

– Suomalaisia messuvieraita osallistui peräti 1 143 henkilöä. Rakennusalan tilanteen huomioiden olen suomalaisten määrään erittäin tyytyväinen, sillä keskimäärin mukana on vuosien varrella ollut noin 1 150 suomalaista, joskus enemmän, joskus vähemmän, kertoo toimitusjohtaja Virpi Hopeasaari Evenos oy:stä. Evenos vastaa Messe Frankfurtin ja Nürnberg Messen messuedustuksista Suomessa.

Hopeasaari kertoo, että jos vuoden 2027 messuille mielii näytteilleasettajaksi mukaan, niin valmisteluihin kannattaa ryhtyä vuoden 2026 alussa. Kustannuksiin voi hakea tukea Business Finlandilta: Exhibition Explorer -palvelu on suunnattu pk- ja midcap-yrityksille kansainvälisille B-to-B-messuille osallistumisen kustannuksiin. Tuen tarkoituksena on edistää yritysten tuotteiden ja palveluiden vientiä uusille markkinoille. Rahoitus kattaa enintään 50 prosenttia hyväksyttävistä messukustannuksista, ja sitä voidaan myöntää yksittäiselle yritykselle 1 000–10 000 euroa per messuhanke. 

Wilon maajohtaja Juha Mäkelä kertoi, että messuosastolla on ollut vilkasta. ”Meidän messuosastostamme luotiin yhteisöllinen tila, joka palvelee ihmisten kohtaamisen tarvetta ja konsepti on toiminut todella hyvin. Olemme jättäneet laitteet tällä kertaa pienempään rooliin.” Mäkelä kertoo, että Wilon strategiassa lähtökohtana on aina vastuullisuus ja kestävä kehitys. ”Ennen kaikkea autamme asiakkaitamme vähentämään päästöjä uudenlaisen, tarpeenmukaiseen toimintaan liittyvän automatiikan avulla.”
Suomalaisia talotekniikka-alan ammattilaisia vieraili messuilla viikon aikana yhteensä 1 143 henkilöä. Yks heistä, Onnisen tuotepäällikkö Jonas Lindqvist (oik.) tuli messuille kollegoidensa kanssa tapaamaan tavarantoimittajia, katsastamaan tuoteinnovaatiot ja verkostoitumaan. Hän tapasi messuilla muun muassa 2vv:n asiakkuuspäällikkö Drew Thomasin. ”Tsekkiläinen ilmastointijärjestelmien valmistukseen keskittynyt 2vv valmistaa Onnline-tuoteperheen oviverhokoneet”, Lindqvist kertoi 2vv:n ständillä. 
Gebwell oli messuilla ensimmäistä kertaa. ”Suomi on melko pieni markkina, ja haemmekin kasvua saksankielisiltä markkinoilta”, kertoo tuotepäällikkö Aku Leskinen. Gebwell on tuonut markkinoille propaania kylmäaineena käyttävän maalämpöpumpun. Leskinen kertoo, että kiinnostusta tuotetta kohtaan on ollut paljon. ”Propaani on helposti syttyvä kaasu, joten sen käyttö kylmäaineena vaatii turvallisuusjärjestelyjä, mutta pumppu soveltuu pienillä turvallisuusmuutoksilla korvaamaan vanhan maalämpöpumpun.”
Lvi-pörssi osallistui messuille yhteisosastolla Wiitan, Tulvarin ja MLVI:n kanssa. Lvi-pörssin Pohjanmaan ja Jyväskylän seudun ja Ahvenanmaan myynnistä vastaava Niklas Lindholm kertoi, että ständillä on esillä yrityksen omat innovaatiot vuodonilmaisinsuppilo, pintakulman korokelevy ja suojaputken jatko. ”Meidän ideamme syntyvät usein harmituksen määrästä. Kuuntelemme haasteita, joita asentajat kohtaavat työssään ja pyrimme ratkomaan ongelmia tuotekehityksen kautta”, Lindholm kertoi.
Wiitta oy:n toimitusjohtaja Wille Viittanen kertoi, että yrityksen tavoitteena on solmia uusia asiakaskontakteja Ruotsiin ja Norjaan. ”Haluamme kasvattaa vientiä ja tämä on oikea paikka tavoittaa oikeat henkilöt”, Viittanen sanoi. Tuotevalikoimassa on noin 100 erilaista viemäriputken yhdettä, lisäksi yrityksen omalla tehtaalla valmistetaan muun muassa pulkkia ja lihalaatikoita sopimusvalmistuksena. 
Ari Rasinkangas edusti ranskalaisen Endralis-brändin ständillä Flextraa. ”Endralis on Elydan-konsernin energia-divisioona, joka on omistautunut veden, nesteiden ja energian jakeluun energialähteistä rakennuksiin”, hän kertoi. Divisioonaan kuuluu Aterm Tubes, Geo Connect Energies, Elydan Geothermal Energies, Terrendis, Flextra, Multitubo ja HeatUp. Elydan Group perustettiin Ranskassa vuonna 1962. 400 henkilön ja 6 tuotantolaitoksen muodostama ryhmä on laajentunut kahdeksi divisioonaksi eli energiaan ja ympäristöön. Elydan Group osti Flextran koko osakekannan keväällä 2025. 
Viessman esitteli valtavalla osastollaan yhteistyökumppaneilleen uuden monibrändiportfolion, johon kuuluvat Viessmannin, Carrierin, Riellon ja Berettan tuotemerkit.

Seuraava ISH järjestetään 15.–19.3.2027.

Kuvat: Miia Manner

Lue lisää

Katso kaikki