Opiskelijat testailevat erilaisia suihkutoimintoja Oras/Hansan osastolla.

Hyvinvointia ja estetiikkaa

ISH-opiskelijaraportti: Hyvinvointia ja estetiikkaa

Vesikalusteet

Työryhmä: Antti Holopainen, Eetupekka Turtia, Ville Juntto ja Sami Rantanen

Heti esityksen alussa kävi selväksi, että käytettävyys on Oraksen trendien keskiössä. Näiden trendien painaessa Hansa oli suunnitellut muun muassa hanoja eläkeläisille heidän koteihinsa sekä hoitolaitoksiin.

Hanojen suunnittelussa oli hyvin huomioitu esimerkiksi muistisairaat käyttämällä punaista väriä. Muotoilun ansiosta hanoihin on helppo tarttua ja pinnoite estää otetta lipsumasta.

Hanoihin on innovoitu langatonta bluetooth-tekniikkaa, millä pystytään määrittelemään, kuka voi sitä käyttää. Tämä toimii hoitajien kännyköiden avulla, jonka hana tunnistaa ja joka avaa hanan lukituksen.

Muita esittelyssä esiin tulleita trendejä ovat hyvinvointi, estetiikka ja yksilöllisyys. Nämä näkyvät varsinkin yksityishenkilöiden käyttöön suunnatuista tuotteista.

Suihkuissa ollaan siirrytty enenevissä määrin sadesuihkuihin. Suihkuihin on lisätty erilaisia ohjelmia, joilla voidaan säätää veden painetta ja lämpötilaa. Näin pystytään luomaan rentouttavia, herättäviä ja vaikka lihaksia hoitavia ja palauttavia suihkuohjelmia.

Nämä innovaatiot ovat kuitenkin suunnattu enimmäkseen vielä muualle kuin Suomeen. Suomen markkinoilla asiakkaat eivät ole niin vaativia kuin esimerkiksi Saksassa ja muualla Euroopassa.

Lisäksi jokaisessa tuotteessa painottuu säästäväisyys ja tehokkuus. Veden säästö on ollut jo pitkään tapetilla ja tämä näkyi tuotteiden vedensäästöominaisuuksissa.

Yksilöllisyys ja vedensäästö näkyivät vielä selvemmin Hansgrohen osastolla. Yritys on luonut muun muassa mikropisarasuihkun, jossa veden kosketus oli todella pehmeä, ja suuria pisaroita tuottavan suihkun, jossa tunne oli aivan eri.

Eri suihkuissa ja hanoissa on painotettu piiloasennuksia, muotoilua ja vaihtoehtoja esimerkiksi väreissä, joilla luodaan ylellisyyden ja asiakkaan valinnanvapauden tunnetta. Jokapäiväisempien tuotteiden lisäksi osastolla oli myös Axor-puoli.

Axor on design-brändinä keskittynyt enemmän luksukseen ja ylellisyyteen. Axorin käyttämillä muotoilijoilla tuntuu olevan tuotteiden suunnittelussa ja valmistuksessa vain taivas rajana, mitä tulee hintaan ja luksukseen. Näiden tuotteiden markkinat ovat Venäjälle ja Lähi-idässä, missä ylellisyyden kulttuuri on vahvin ja asiakkailla on varaa panostaa tuotteisiin.

Jätä kommentti

*

*