Harvia ostaa itävaltalaisen Sentiotecin

Sentiotecilla on laajin perinteisten saunojen, infrapunasaunojen ja saunatarvikkeiden valikoima.

Harvia ostaa itävaltalaisen Sentiotecin, jolla on toimialan laajin perinteisten saunojen, infrapunasaunojen ja saunatarvikkeiden valikoima. Kaupan ansiosta Harviasta tulee sekä ammattilais- että kuluttajamarkkinassa aidosti eurooppalainen saunojen one-stop-shop.

Sentiotec GmbH:n liikevaihto on 8 miljoonan euroa. Sentiotec on erikoistunut saunahuoneisiin, infrapuna- ja höyrysaunoihin, digitaalisiin ohjauskeskuksiin, saunatarvikkeisiin sekä sähkökiukaisiin. Myyjänä on elektroniikan monialayhtiö Abatec Group AG.

”Harvia on jo kiukaiden maailmanmestari. Seuraavaksi tavoitteemme on saavuttaa myös saunojen maailmanmestaruus. Kaupassa yhdistyvät kaksi johtavaa sauna-alan toimijaa. Jatkossa pystymme tarjoamaan koko Euroopassa täyden saunavalikoiman sekä ammattilaisille että kuluttajille. Kaupan myötä Harvian tarjooma täydentyy Sentiotecin valikoimalla, joista erityisesti Domon ja Sentiotecin tunnetut tuotemerkit kiinnostivat meitä”, kertoo saunayhtiö Harvian toimitusjohtaja Tapio Pajuharju.

Sentiotecin vahvoja markkinoita ovat esimerkiksi Saksa ja Itävalta. Näille markkinoille yritys on rakentanut yhden toimialan laajimmista jakelukanavista, jota hyödyntämällä saadaan lisämyyntiä myös Harvian nykyisille tuotteille, joita valmistetaan pääosin Muuramessa. Sentiotecin tuotekehitys ja tuotanto sijaitsevat Itävallassa ja Romaniassa.

 

Keski-Euroopassa hybridisauna käy kaupaksi

Yrityskauppa vahvistaa Harvian asemaa digitaalisessa saunanohjauksessa. Sentiotecilla on hallussaan toimialan laajin portfolio sauna- ja spa-ohjauskeskuksia tarvikkeineen.

”Sentiotec on myös yhdistänyt menestyksekkäästi perinteisen ja infrapunasaunan. Merkittävä osa sen saunamyynnistä tulee ns. hybridisaunoista, joissa perinteisen saunan ja infrapunasaunan parhaat puolet on yhdistetty ja kokonaisuutta ohjataan digitaalisesti käyttäjäystävällisellä ohjauskeskuksella. Uskomme, että tämä trendi leviää nopeasti ja saamme pian myös Suomessa kokea uusia saunaelämyksiä”, Pajuharju kertoo.

Sauna- ja spa-alan kasvupotentiaali maailmalla on erittäin suuri. Yrityskaupan myötä syntyvän markkina-asemansa vuoksi Harvia on aitiopaikalla lunastamassa nämä mahdollisuudet. Aiemmin Harvian noin 50 miljoonan euron liikevaihdosta 60 prosenttia tuli viennistä.

Uudessa kokonaisuudessa kansainvälisen toiminnan osuus kasvaa entisestään. Harvia on kansainvälisillä sauna- ja spa-markkinoilla yksi toimialan tunnetuimmista tuotemerkeistä ja kiukaiden globaali markkinajohtaja. Yhtiön tuotteita myydään 67 maassa ja sillä on vahva tuotekehitys ja tehokas tuotanto.

Lue lisää

Katso kaikki