Kuluttajien kiinnostus vaihtoehtoisiin energiaratkaisuihin kasvussa
Yli puolet maailman energiayhtiöiden asiakkaista harkitsisi verkkoon kytkettyjen kodinjärjestelmien hankkimista, aurinkopaneelien asentamista tai sähköauton ostamista seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kuluttajat odottavat sähköyhtiönsä tarjoavan uuden sukupolven kodinenergiaratkaisuja sekä energiatehokkuusopastusta. Nämä tiedot käyvät ilmi Accenturen New Energy Consumer -tutkimuksesta, johon haastateltiin yli 13 000 kuluttajaa 26 maassa.
Kuluttajien kiinnostuksen verkkoon kytkettyihin kodin automaatiojärjestelmiin ja energiankulutusta valvoviin ratkaisuihin ennustetaan kasvavan seitsemästä prosentista jopa 57 prosenttiin seuraavan viiden vuoden aikana. Ratkaisujen oletetaan pienentävän energialaskuja, lisäävän kodin mukavuutta ja mahdollistavan kodin automatiikan ja laitteiden etäkäytön.
Kiinnostuksen aurinkopaneeleihin odotetaan kuusinkertaistuvan seuraavan viiden vuoden aikana. Aurinkoenergian suosiota kasvattaa etenkin kuluttajien pyrkimys energiaomavaraisuuteen, mutta myös saatavilla olevat energiatuet ja halu pienentää hiilijalanjälkeä lisäävät kiinnostusta.
”Erikoistuneet palveluntarjoajat ovat edelleen kuluttajien ykkösvalinta aurinkopaneelien ja muiden vaihtoehtoisten energiaratkaisujen toimittajiksi, mutta sähköyhtiöt tulevat heti perässä”, kertoo Olli-Pekka Lumijärvi, Accenturen energiatoimialan johtaja Suomessa.
Kodin energiatehokkuutta parantavat teknologiat kiinnostavat kuluttajia, jotka haluavat pienentää sähkölaskujaan. 71 prosenttia tutkimukseen osallistuneista uskoo, että sähköyhtiöt voisivat auttaa asiakkaitaan enemmän kodin energiankulutuksen pienentämisessä. Vain 21 prosenttia koki sähköyhtiönsä esittämät syyt hintojen nousuun hyväksyttäviksi.
Helppokäyttöiset digitaaliset palvelut kilpailuetu
Tutkimuksen mukaan kuluttajien kiinnostus käyttää mobiililaitteita ja digitaalisia sovelluksia kodin energia-asioiden hoitamiseen on kasvussa, mutta suurin osa kokee sovellusten käyttämisen vaikeaksi. Vain 45 prosenttia vastaajista sanoi käyttämiensä toimintojen onnistuneen joka kerta.
”Täydellisen digitaalisen asiakaskokemuksen luovat palveluntarjoajat tulevat menestymään”, Lumijärvi ennustaa.
Myös kuluttajien odotukset sähköyhtiöiden digitaalisten palveluiden laadun suhteen ovat kasvaneet. Yli 80 prosenttia vastaajista kertoi odottavansa sähköyhtiöltään samantasoista tai parempaa digitaalista palvelua kuin esimerkiksi pankkien verkkopalveluilta. Hyvät verkkopalvelut ovat sähköyhtiöille myös kilpailuetu: 67 prosenttia digitaalisen palvelun käyttäjistä oli tyytyväisiä sähköyhtiöönsä kun muiden palvelujen käyttäjistä tyytyväisiä oli 58 prosenttia.
”Sähköyhtiöiden täytyy helpottaa asiakkaiden käyttökokemuksia ja tehdä niistä niin sujuvia ja helppokäyttöisiä kuin mahdollista. Tästä tulee yhä tärkeämpää verkkoon yhdistettyjen kodinjärjestelmien yleistyessä”, Lumijärvi kertoo.
Hänen mukaansa uudet palvelut yhdistävät kodin hallintajärjestelmät, sähköautot ja vaihtoehtoiset energialähteet. Perinteiset liikemuodot ovat vaarassa, joten sähköyhtiöiden on toimittava nopeasti erottuakseen tulokkaista.