Suomalaisartikkeli vihreiden rakennusten markkinoinnista palkittiin
Henna Eerikäisen ja Anna-Liisa Sarasojan artikkeli ” Marketing green buildings – well-structured process or forgotten minor detail? Evidence from Finland” on valittu vuoden 2013 merkittävimmäksi julkaisuksi Property Management -lehdessä.
Maailman suurimpiin julkaisuverkkosivustoihin lukeutuvan Emerald Literati Networkin nimeämä voittaja-artikkeli on tehty RYM Sisäympäristöohjelman tuella.
Artikkeli perustuu Aalto-yliopiston kiinteistöjohtamisen tutkimusryhmässä tehtyyn tutkimukseen. Sen ovat kirjoittaneet tällä hetkellä Skanskassa työskentelevä Henna Eerikäinen ja Anna-Liisa Sarasoja, joka toimii Senior Advisorin tehtävissä Newsec Finland Oy:ssä.
Tutkimuksessa on selvitetty kestävän kehityksen mukaisten rakennusten markkinoinnin nykytilaa Suomessa kiinteistökehittäjien näkökulmasta ja määritelty tehokkaita keinoja rakennusten markkinoimiseksi yleistä markkinointiteoriaa soveltamalla.
Tutkimusta varten tehtiin laaja kirjallisuustutkimus sekä tutkittiin empiirisesti kolmea kehityshanketta.
Palkittu artikkeli ja sen taustalla oleva tutkimus liittyvät Sisäympäristö-ohjelman tutkimuspakettiin ”Business Logic on Knowledge Intensive Space Markets (KISS)”.
Tutkimus, johon Eerikäisen ja Sarasojan artikkeli perustuu, osoittaa, että ekotehokkaiden rakennusten ominaisuuksia ja hyötyjä ei juurikaan käytetä myyntiargumentteina.
Emerald-palvelua käyttää yli 100 000 tutkijaa yli 160 maasta. Palvelusta ladattiin pelkästään artikkeleita yli 25 miljoonaa kertaa vuonna 2013.