Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynti nousi 9,4 prosenttia toisella vuosineljänneksellä
Sallamaari Muhonen: "Kannan huolta lähinnä siitä, riittääkö meillä jatkossakin osaavaa työvoimaa, kuten suunnittelijoita, myyjiä ja tekijöitä sähköistymisen eri osa-alueille."
Sähköteknisten tuotteiden tukkumyynti kasvoi tämän vuoden toisella neljänneksellä 9,4 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan kauteen, kertoo alan etujärjestö Sähköteknisen Kaupan Liitto tiedotteessaan. Tieto perustuu tukkumyyntitilastoon.
Talotekniikka-lehti
Ensimmäisen vuosineljänneksen negatiivisen kehityksen jälkeen toinen kvartaali rikkoi oman aiemman euromääräisen ennätyksensä ja nosti koko puolivuotiskauden uuteen ennätykseen. Vuoden alusta tarkasteltuna myynti kasvoi 3,2 prosenttia, liiton tiedotteessa kerrotaan.
– Kasvuluvut kertovat erittäin vilkkaasta markkinatilanteesta sekä Suomessa että kansainvälisesti, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liiton (STK) puheenjohtaja, Onninen Oy:n toimitusjohtaja Martti Forss liiton tiedotteessa ja jatkaa:
– Investoinnit puhtaampaan ympäristöön ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen näkyvät julkisen talouden toimissa, kuten sähköistyvässä liikenteessä ja sähköntuotannossa aurinkoenergialla tai tuulivoimalla. Sama trendi on takana kuluttajakysynnässä, joka kohdistuu esimerkiksi lämpöpumppuihin.
– Vertailukohtana käytetty koronavuoden 2020 vaimea toinen kvartaali ei selitä tämän hetken kasvulukua kuin osittain, sanoo STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen tiedotteessa ja jatkaa:
– Ympäristömme teknistyy, kun kodeissa ja laitoksissa pyritään energiatehokkuuteen ja kun liikennejärjestelmämme ja energiajärjestelmämme ovat uudistumassa. Kiinteistöjen ja infran rakentajat ovat ottaneet sähköistymisen mahdollisuudet ilmastonmuutoksen torjunnassa tosissaan, mihin suuntaan ohjaa toki myös sääntely.
– Kannan huolta lähinnä siitä, riittääkö meillä jatkossakin osaavaa työvoimaa, kuten suunnittelijoita, myyjiä ja tekijöitä sähköistymisen eri osa-alueille.
Tiedotteen mukaan STK:n tuottamassa tukkumyyntitilastossa liukuva 12 kuukauden myynnin muutos oli +2,8 prosenttia. Työpäiväkohtaisen myynnin muutos oli toisella kvartaalilla +5,9 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavan kauden myyntilukuihin.