Porin historialliseen keskustaan nousi moderni Karhukortteli
– Ajattelivat varmaan Swecolla hankkeen alussa, että tiedossa on ihan perus kerrostalorakentamista. Sitä tämä kohde ei kyllä ollut, MVR-Yhtymän toimitusjohtaja Rami Viitasaari sanoo ja naurahtaa.
Porilla on useita ässiä hihassa. Yksi niistä on keskustan tuntumassa virtaavan Kokemäenjoen varsi vanhoine taloineen sekä vehreä Kirjurinluoto, jossa jammaillaan kesäisin jazzin tahdissa. Näissä maisemissa sijaitsee viiden asunto-osakeyhtiön muodostama Porin Karhukortteli.
Historiallinen miljöö keskellä kaupunkia on asettanut rakentamiselle korkean riman. Kun uudis- ja korjausrakentamiseen erikoistunut rakennusliike MVR-Yhtymä lähti vuonna 2013 toteuttamaan Porin keskustaan kokonaista kerrostalokorttelia, piti uudisrakennusten sekä istua ympäristöön että erottua edukseen. Sweco valittiin vastaamaan Karhukorttelin rakenne- ja elementtisuunnittelusta.
MVR-Yhtymä ja Sweco ovat tehneet yhdessä aiemminkin kerrostalohankkeita ja Karhukortteli oli luonnollinen jatke toimivalle yhteistyölle.
– Ajattelivat varmaan Swecolla hankkeen alussa, että tiedossa on ihan perus kerrostalorakentamista. Sitä tämä kohde ei kyllä ollut, MVR-Yhtymän toimitusjohtaja Rami Viitasaari sanoo ja naurahtaa.
Karhukorttelissa on yhdistetty historiallinen miljöö ja moderni rakentaminen. Valtavat ikkunat ja näköalahissit käyvät mielenkiintoista vuoropuhelua harjakattojen ja korttelin yhteisen sisäpihan kanssa. Viitasaari kertoo, että Karhukorttelissa lähdettiin tavoittelemaan poikkeavuutta ja erilaisuutta, mikä toi mielenkiintoisia haasteita sekä arkkitehdeille että Swecon rakennesuunnittelun tiimille.
Positiivisesti haastava muutoksen ilmapiiri
Jokaiseen korttelin rakennukseen haluttiin jotain omaleimaista. Swecon rakennesuunnittelijoille mielenkiintoisia haasteita toivat arkkitehdin suunnittelemat suuret ulokkeelliset parvekkeet, näköalahissit, kattoterassit ja ullakkoasunnot sekä loft-tyyliset asunnot. Haastavia pihakansia unohtamatta.
Tällä hetkellä Porissa rakennetaan Karhukorttelin viimeistä palasta. Siinä vaativinta on ollut sovittaa päällekkäin paikoituskellari, liiketila ja asuinkerrokset. Haasteet eivät ole kuitenkaan ajoittuneet rakenteisiin.
– Suurin kehitysaskel on ollut 3D-mallintamisen käyttöönotto, kertoo rakennesuunnittelun projektipäällikkö Jukka Rantamaa Swecolta.
Korttelin viimeisen kerrostalon suunnittelu on tehty tietomallinnuspohjalla, vaikka ensimmäiset neljä taloa suunniteltiin 2D:nä. Suunnittelutavan vaihdos on ollut työläs, sillä se on muuttanut rakennesuunnittelun prosessia, työskentelytapoja sekä työjärjestystä.
Vaihtaminen kuitenkin kannatti, sillä tietomallinnus on parantanut suunnittelun laatua entisestään. Kun rakenne-, arkkitehti- ja talotekniikka löytyvät samasta paikasta, on kaikkien helpompi hahmottaa kokonaisuutta. Rantamaan mukaan mallintaminen parantaa kerrostalojen suunnittelussa esimerkiksi elementtisuunnittelun kokonaishallintaa.
Kerrostaloja rakentaessa ei voi koskaan unohtaa tulevia asukkaita. Tietomallintaminen on helpottanut asukkaiden toivomien muutosten toteuttamista. Tulevat asukkaat haluavat usein jättää oman jälkensä asuntoon ja vaikuttaa esimerkiksi keittiön tai väliseinien sijainteihin.
3D-mallintamalla on helpompi tehdä muutoksia asuntojen rakenteisiin suunnitteluvaiheen jälkeen. On muistettava, että viihtyvyys ei koostu pelkästään rakennuksista ja miljööstä vaan myös tyytyväisistä asukkaista.
– Parasta on, kun näkee hymyt ihmisten kasvoilla avainten luovutuksen yhteydessä. Siitä tietää, että olemme onnistuneet, Rami Viitasaari kertoo.
Kortteli valmistuu, yhteistyö jatkuu
Pitkään jatkunutta projektia on tehty hyvässä hengessä ja suurilta osin samalla porukalla. Tämä on mahdollistanut sen, että edellisistä kerrostaloista saadut opit on voitu hyödyntää seuraavien rakentamisessa. Työryhmällä on ollut koko projektin ajan käsitys korttelista kokonaisuutena, mikä on tehostanut myös rakennesuunnittelua.
Karhukorttelin ympärillä on pyörinyt tiuhaan muuttoautoja, kun asukkaat ovat muuttaneet uusiin koteihinsa. Korttelin viides ja viimeinen talo valmistuu loppuvuodesta 2020.
Rakennustyöt eivät kuitenkaan lopu Porissa, sillä kun Karhukortteli on valmis, työmaa siirtyy viereiselle tontille.
– Toimiva yhteistyö Swecon kanssa näyttäisi jatkuvan entisen maitotehtaan tontilla, jonne rakennetaan yhdessä lisää tulevaisuuden Poria, Viitasaari summaa.