Kiinteistö- ja toimitilapalveluiden keskittämistrendi kiihtyy

Yli puolet kiinteistö- ja toimitilapalveluja hankkivista päättäjistä uskoo, että palveluiden keskittäminen yhdelle tai kahdelle palveluntarjoajalle yleistyy tulevaisuudessa.

ISS Palvelut teetti Taloustutkimuksella selvityksen palveluiden keskittämisestä, ja siihen vastasi yli 300 päättäjää.

Tällä hetkellä reilu neljännes organisaatioista on keskittänyt kiinteistö- ja toimitilapalvelunsa. Yritykset keskittävät julkista sektoria useammin palvelunsa yhdelle toimijalle. Kiinteistö- ja toimitilapalvelualan markkinan arvo on yhteensä yli kymmenen miljardia euroa.

Vastaajista 60 prosenttia on sitä mieltä, että taloudellinen tilanne vaikuttaa keskittämishalukkuuteen. Julkisen sektorin päättäjistä 70 prosenttia on tätä mieltä.

keskittaminen

”On selvää, että heikossa taloustilanteessa säästöjä haetaan entistä kiivaammin”, ISS Palveluiden toimitusjohtaja Jukka Jäämaa sanoo.

”Suorien säästöjen hakemisen lisäksi palveluiden keskittämiseen vaikuttaa usein myös palveluiden ostajien henkilöresurssien supistuminen, jolloin haetaan toiminnallista tehokkuutta yhden luukun periaatteen kautta. Kolmanneksi hankinta keskittyy etenkin suurissa yrityksissä.”

Kiinteistö- ja toimitilapalvelunsa keskittäneistä 92 prosenttia on tyytyväisiä keskittämiseen toimintamallina.

Vastaajista 69 prosenttia on sitä mieltä, että palveluntarjoaja on onnistunut usean palvelun johtamisessa.

”Palveluiden johtaminen ja tuottaminen kokonaisuuksina on tärkein asia, jotta keskittäminen toimii ja tuottaa arvoa palveluiden ostajalle. Esimerkiksi neljän irrallisen palvelun johtaminen ei riitä. Palveluntarjoajien pitää johtaa aidosti yrityskohtaista palveluratkaisua, joka on eri palveluista koostuva yksi kokonaisuus. Silloin kun räätälöinti tehdään tiiviissä yhteistyössä ostajan ja tarjoajan kanssa, johtaminen toimii arjessa parhaiten”, Jäämaa sanoo.

Etuina kustannustehokkuus ja helppous

Keskittämisen suurimpana etuna nähdään kustannustehokkuus, helppous ja yhden yhteyshenkilön kanssa toimiminen. Helppous näkyy sopimuksen hallinnan helppoutena ja asioinnin helppoutena, joka syntyy pitkälti juuri yhden yhteyshenkilön kanssa toimimisesta. Yksi yhteyshenkilö tuo mukanaan myös viestinnällisiä etuja, kuten paremman tiedonkulun ja asioiden ymmärtämisen.

Keskittämisen suurimmat haasteet liittyvät epävarmuuteen palveluntarjoajan osaamistasosta. Tutkimukseen osallistuneet päättäjät epäilevät, riittääkö yhden palveluntarjoajan osaaminen usealle eri toimialalle ja palvelulle.

”Tässä on pitkälti kysymys ostajan ja palveluntarjoajan luottamuksellisesta suhteesta.”

 

 

Lue lisää

Katso kaikki