Pätevyyden toteaminen uudistuu, olemmeko valmiita?
Kvv- ja iv-työnjohtajien kelpoisuuden toteaminen uudistuu vuoden vaihteessa. Uusien säännösten mukaan työnjohtajien kelpoisuuksien myöntäminen tulee perustumaan ulkoisen toimielimen antamaan pätevyystodistukseen. Se, miksi asia on päätetty muuttaa, on jäänyt hieman epäselväksi. Mitä tässä ollaan korjaamassa?
Aikoinaan, kun rakentamismääräyskokoelman osa A1 kumottiin, syntyi jonkun verran epäselvyyttä työnjohtajien kelpoisuusvaatimuksista ja tulkintojen yhdenmukaisuudesta eri rakennusvalvontojen kesken. Tämä vaihe jäi kuitenkin melko nopeasti historiaan, kiitos rakennusvalvontojen keskinäisen yhteistyön. Meillä on ollut käytössä jo pitkään yhteiset TopTen-tulkinnat ja ohjekortit sekä kvv- että iv-työnjohtajien kelpoisuuden toteamista varten. Eikä vain pääkaupunkiseudulla, mukana on ollut 23 kuntaa. Toimintaa voi pitää valtakunnallisesti hyvin kattavana.
Urakoitsijoiden mielestä tilanne on ollut hallinnassa, ja tarkastusinsinöörit ovat hoitaneet tehtäväänsä erinomaisesti. Ehkä kyse ei olekaan asioiden korjaamisesta. Voisiko olla, että pätevyyden toteamisen ulkoistaminen liittyy valtionhallinnon epätoivoiseen pyrkimykseen löytää säästökohteita? Tällekin muutokselle on laskettu työmäärä, joka rakennusvalvonnoissa vapautuu muuhun työhön. Hirveän paljon se ei mielestäni ole, ja muiden viimeaikaisten uudistusten aiheuttama skeptisyys saa epäilemään sen vähänkin toteutumista. Ja voihan olla niinkin, että muutos liittyy rakennusvalvonnan tehtävien laajempiin muutoksiin, joista kuulemme sitten aikanaan.
Oli tarvetta tai ei, muutos on tulossa. Ollaanko siihen jo valmiita? Aikaa ei ole kuin pari kuukautta, ja meillä on vielä useita avoimia kysymyksiä, jotka liittyvät järjestelmän uskottavuuteen ja muutoksen vaikutuksiin lvi-järjestelmien rakentamisen laatuun. Olisi hienoa, jos alalla tiedettäisiin, minkälaista konkreettista työkokemusta edellytetään eri työnjohtotehtävien vaativuusluokissa. Tähän asti nähdyt asiakirjat eivät selvennä asiaa. Eivät ne selventäneet kaikilta osin vaadittavia tutkintojakaan, mutta siltä osin asia on helpompi saattaa kuntoon.
Kalskahtaa ikävältä, että perusteet julkisen vallan käytölle elinkeinon harjoittamista tai sen rajaamista koskien jäävät hämärän peittoon. Jäävätkö päätökset ulkoisen toimielimen mielivallan varaan? Entä minkälaisia vaatimuksia asetetaan niille henkilöille, jotka tekevät päätökset kansalaisten mahdollisuuksista toimia näissä tehtävissä? Vaaditaanko päätösten tekoon osallistuvilta henkilöilta omakohtaista pätevyyttä asiassa? Miten kaltoin kohdelluksi tullut kansalainen voi hakea oikaisua itseään koskeviin päätöksiin, jos niiden kriteereitä ei löydy vahvistetuista asiakirjoista?
Rakentamisen kiirettä ja laatuongelmia päivitellään, mutta eipä sen ohjauksesta vastaavilla virkamiehilläkään näytä olevan riittävästi työaikaa valmisteluun. Ilman sitä on vaikeaa olla valmiskaan.
Kirjoittaja Juha-Ville Mäkinen on LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n erityisasiantuntija.