Vapauta myyjän aikaa keskitetyllä tuotetiedon hallinnalla
Myynnin yksi tärkeimpiä resursseja on aika. Jos ei ole aikaa, ei ole myyntiä.
Myynnin yksi tärkeimpiä resursseja on aika. Jos ei ole aikaa, ei ole myyntiä. Siksi myyntijohtajan tehtävä on varmistaa, että myynnin aika käytetään oikeisiin asioihin. Ja että myynnillä on käytettävissään työkalut, jotka mahdollistavat tehokkaan ajankäytön.
Myynnin aikasyöppö on etenkin tuotekeskeisessä liiketoiminnassa tuotetieto. On vaikea kuvitella myyjän työpäivää ilman tuotetiedon käsittelyä: sitä haetaan, muokataan, rikastetaan ja jaetaan päivittäin.
Hajallaan oleva tuotetieto aiheuttaa turhaa sähläystä
Yhteen tuotteeseen liittyy paljon teknistä tietoa kuten nimi, tuotenumero, pakkaustieto, hinta ja saatavuus. Tuotetiedon rikastamiseksi sanotaan sitä, kun tuotteeseen liittyvää perustietoa täydennetään kuvien, videoiden, käyttökohteiden esittelyiden ja vaikka asennusohjeiden avulla. Kun tämä yhteen tuotteeseen mahdollisesti liittyvä tieto kerrotaan sadoilla tai jopa tuhansilla tuotteilla tai tuotenimikkeillä, alkaa hahmottamaan, miten merkittävästä asiasta on kysymys.
Tämä lukematon määrä tuotetietoa on monella yrityksellä hajallaan eri paikoissa, kuten verkkosivuilla, hinnastoissa, katalogeissa, ERP:ssä ja palvelimilla. Sen lisäksi yrityksissä on usein eri henkilö vastaamassa eri tiedoista. Tällöin tärkeästä tuotetiedosta voi olla monta eri versiota eikä yhdelläkään ihmisellä ole käsitystä siitä, mikä tieto pitää paikkansa.
Tuotetiedon ylläpito, hallinta ja hyödyntäminen voi viedä viikkotasolla merkittävän määrän työtunteja niin myynniltä kuin myynnin tukeen osallistuvilta henkilöiltä. Sählääminen johtaa helposti myös virheisiin ja niiden selvittelyihin.
Tehokkuutta keskitetystä, yrityksen prosesseja tukevasta järjestelmästä
Yrityksen liiketoimintaan ja myynnin prosesseihin soveltuva tuotetiedon hallintajärjestelmä tehostaa toimintaprosessia läpi koko organisaation – myynnistä tuotantoon asti. Kun tuotetieto on keskitetty yhteen järjestelmään, se voidaan päivittää automaattisesti kaikkiin kanaviin, joissa tuotetietoa käytetään ja julkaistaan.
Rakennusalan kuivatuotteiden ja ratkaisujen valmistaja Fescon otti käyttöönsä e21:n SOLU-järjestelmän kun yli 500 tuotteen tuotetietojen hallinta alkoi viedä liikaa aikaa ja aiheutti turhaa työtä eri puolilla organisaatiota. SOLU-järjestelmätoimii nyt yrityksen keskitettynä tuotetiedon hallintajärjestelmänä, josta käsin hallitaan koko yrityksen tuotevalikoimaa ja tuotetietoja viidellä eri kielellä. Järjestelmän avulla on helppo päivittää tuotetietoa sekä julkaista sitä automaattisesti eri kanavissa.
“Meillä on hinnastossamme yli 500 tuotetta ja tuotevalikoimamme lisääntyy koko ajan. Haimme pitkään ratkaisua, jolla saisimme koko tuotepaketin pidettyä hallussa. Kun e21:n henkilöt sitten kävivät täällä, meillä syttyi lamppu ja tajusimme, että tämä tuote on juuri etsimämme. Kellään muulla ei ollut valmiina pakettina vastaavaa.” toteaa Fesconin toimitusjohtaja Kimmo Peltola.
Keskitetyn järjestelmän käyttöönotto mahdollisti sekä tiedon päivittämiseen liittyvän prosessin nopeutumisen että julkaistavan tiedon laadun parantumisen. Koska julkaisu tapahtuu nyt yhdestä paikasta käsin, kaikilla tuotetietoa tarvitsevilla on aina viimeisin tieto käytössään. Tuotetiedoista on olemassa vain yksi ajantasainen tieto ja sen hallintaan aiemmin liittynyt sähläys ja uudelleen tekeminen poistuivat.Uusi järjestelmä mahdollistaa tehokkaan työskentelyn sekä paremman asiakaspalvelun, kun asiakkaillakin on ajankohtainen ja päivitetty tieto aina käytössään.
Keskitetty tuotetiedonhallinta aidosti tehostaa sekä myynnin ajankäyttöä että mahdollistaa paremman asiakaskokemuksen. Käy katsomassa Fesconin toimitusjohtajan haastattelu tai lue Fesconin asiakastarina. Mikäli haluat parantaa yrityksesi tuotetiedon hallintaa, niin varaa 15 minuutin etätapaaminen.
Yhteistyöterveisin,
Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
e21 Solutions Oy